تأثیر حرکات یوگا بر افراد دیابتی

برای افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت اتخاذ یک برنامه ی منظم انجام حرکات یوگاهمراه با رفتارهای سلامت درشیوه ی زندگی می تواند از بروز علایم و عوارض دیابت جلوگیری کرده و حتی به آنها کمک می کند تا بر این بیماری فائق شوند.

 بهترین حرکات ابتدایی یوگا که مناسب افراد دیابتی است شامل حرکات مربوط به قرار گرفتن بدن دروضعیت های خاص یا posturesو ورزش های تنفسی می باشد که بخصوص  برای هدف قرار دادن و تحریک پانکراس طراحی شده اند. حرکات یوگا برای دیابت با بهبود جریان خون به پانکراس،  سبب جوان شدن سلولهای پانکراس و بهبود  توانایی تولید انسولین دربدن می شود.

شروع یوگا به عنوان یک ورزش روتین برای دیابت علاوه بر کاهش علایم بیماری ، می تواند  برای شما نرمی درحرکات وسلامت کلی بدن را در طول روز به ارمغان آورد.

بنا به گفته ی متخصصین ، حرکات یوگا باید قبل از غذا انجام شود اما بعد از مصرف یک مایع شیرین یعنی قبل از انجام یوگا باید از نوشیدنی  حاوی مقدار کمی قند استفاده گردد. این تمرینات  می توانند درصبح یا عصر  به مدت  40 تا 60 دقیقه بسته به میزان  توانایی فرد در انجام آن صورت گیرد.

شروع ورزش یوگا برای افراد دیابتی باید با آساناهای ساده (حرکات یوگا) انجام نشود. از انجام حرکات سنگین و پیچیده اجتناب کنید،  درعوض بروی حرکات کششی یا فشاری ناحیه ی شکم تمرکز کنید. درابتدا  هریک از وضعیتهای یوگا را به مدت 5 ثانیه انجام دهید اگر انجام آن برایتان راحت بود تا جایی که احساس  ناراحتی و فشار نکنید در آن وضعیت قرار گیرید. هنگامیکه  در انجام یوگا پیشرفت نمودید بتدریج زمان هر وضعیت را افزایش دهید تا جائیکه احساس ناراحتی نکنید و هر آسانا را تا یک دقیقه نگهدارید.

چندین وضعیت و حرکت دریوگا به شما معرفی می شود که بخصوص برای افراد دیابتی مناسب می باشند:

  •   Dhanurasana (bow pose)

  •         Paschimottanasana (seated forward bend)

  • Padangusthansana (head to toe pose)

  •  Bhujangasana (cobra pose)

 

 

  •      Ardha-matsyendrasana(spinal twist)


  •         Halasana  (plough pose)

  •     Yoga mudrasana(yogic symbol pose)

 

  •        Supta Vajrasana(sitting pose of firmness) 

  •        Chakrasana(wheel pose)

  •        Shalabhasana(grasshopper pose)
     

حرکت udiyana bandamکه به ناحیه ی شکم فشار می آورد می تواند عملکرد صحیح پانکراس را تحریک نماید.

 

 هنگام انجام حرکات یوگا برای دیابت، باید بروی  تنفس خود تمرکز  کنید این کار کمک می کند تا ذهن وبدن شما هوشیار باقی مانده و سیستم عصبی ریلکس شود و فشارها واسترس ها از بدن  ومغز خارج گردد.

تمرینات تخصصی تنفسی یوگا می تواند میزان اکسیژن خون را بالا برده و عملکرد پانکراس را تحریک کند . همچنین مدیتیشن سبب تحریک عملکرد صحیح سیستم غدد درون ریز از طریق  ریلکس کردن سیستم عصبی سمپاتیک می شود.

اگر درهر مرحله ای از انجام حرکات احساس خستگی کردید دراز بکشید و در حالت Shavasanaیا وضعیت ریلکسیشن قرار گیرید.

 زمانیکه به اندازه ی کافی درحرکات ساده خبره شدید ومی خواهید وارد  مرحله ی بالاتر شوید، حتماً ازمقدار قندخون خود، تحت نظارت پزشک معالج  مراقبت کنید . ممکن است پیشرفت شما در حرکات یوگا این اجازه را بدهد که از میزان  داروی مصرفی خود تحت نظر پزشک بکاهید.

بهترین روش در انجام تمرینات یوگا برای دیابت همراه نمودن آن با سایر عادات  سالم درزندگی نظیر تغذیه ی سالم  واستراحت کافی است . با اتخاذ یوگا وتغییرات درشیوه ی زندگی  شما  می توانید از رنج  علایم و عوارض دیابت رهایی یابید واز سطح جدیدی  از سلامتی واحساس نشاط و زندگی لذت ببرید .

منبع: yogauonline.com